İSLAM TARİHİ VE MEDENİYETİ
1. İSLAMDAN ÖNCE DÜNYADAKİ DİNİ İNANIŞLAR
İslam öncesinden değişik devletlerde farklı farklı dini
inanış ve anlayışlar vardı.Bizans Hıristiyanlığın ORTODOKS mezhebini
benimsemişti. Ortodoksların dini liderine PATRİK denirdi. Patrik
İstanbul da otururdu. Hıristiyanlığın
diğer büyük mezhebi KATOLİK mezhebidir. Dini liderlerine PAPA denirdi. Papa
ROMA şehrinde otururdu. Papaların çok büyük bir etkinliği vardı. Bazen
krallardan bile fazla itibar görürlerdi.
Çünkü papa nın AFOROZ, ENTERDİ ve
ENDÜLÜJANS adı verilen yetkileri vardı.
AFOROZ : Bir kişinin Hıristiyanlık dininden
çıkarılmasıdır.
ENTERDİ : Bir ülkenin Papa tarafından bütün bir halde
cezalandırılması.
ENDÜLÜJANS :Hıristiyanların günahlarından kurtulmak
için papa dan aldıkları günahtan kurtulma, af kağıtlarıdır. Bu kağıtlar Papa
tarafından yüksek paralar karşılığı satılırdı.
İran ( Sasani
) devletinde ZERDÜŞTLÜK dini hakimdi. Bu dine göre iyilik ve kötülük tanrısı
olmak üzere iki tane tanrı vardı. Bu iki tanrı sürekli birbirleri ile savaş
yaparlardı.İnsanlar iyilik tanrısının yanında yer almalılardı.İyilik tanrısına
destek olmak için sürekli olarak bir ateş yakılırdı. Bu ateşin yakıldığı yere
ATEŞGEDE denirdi.
İslam öncesi
Türklerde Gök-Tanrı inancı hakimdi . Gök-tanrı inancı İslam dininin ALLAH inancı ile ortak
özellikler taşıyordu .Bu ortak yön Türklerin
İslam dinine girmelerini kolaylaştırmıştır.
Çin de BUDİZM
adı verilen bir din hakimdi. Budizm dinden çok bir ahlaki felsefe niteliği
taşıyordu .Aynı inanış Japonya da da
hakimdi. Japonların ŞİNTOİZM adı verilen bir de kendi dinleri vardı. Hindistan
da HİNDUİZM dini egemendi.
2. İSLAMİYETİN DOĞUŞU VE YAYILIŞI
Arabistan
Asya kıtasının güney- batı ucunda yer alan büyük bir yarımadadır.Genellikle
çöllerle kaplı bir alandır. İslam öncesi dönemde Arap yarımadasında kurulan
önemli devletler şunlardır .
1.MAİN
DEVLETİ
2.SEBE
DEVLETİ
3.HİMYERİ
DEVLETİ
4.GASSANİLER
5.TEDMÜRLER
6.NABATLILAR
İslam öncesi Arap yarımadasında siyasi bir
birlik yoktu .Araplar kabilelerden meydana geliyordu.Bu kabileler arasında
sürekli savaşlar ,kan davaları vardı. Mekke şehri bütün kabileler tarafından
kutsal kabul edilmişti.Her yıl Mekke şehrinde toplanır,panayırlar,eğlenceler
yaparlardı.
İslam öncesi Araplar putlara tapıyorlardı.
Araplarca kutsal sayılan yüzlerce put vardı. Bütün bu putlar Mekke deki Kabe
içerisinde yer alıyordu.( Kabe İslam öncesi de Araplar tarafından kutsal kabul
ediliyordu. )
İslam öncesi Arap toplumunda kadının hiçbir
değeri yoktu. Halk göçebe ve şehirli
olmak üzere ikiye ayrılmıştı.
HZ.
MUHAMMED (s.a.v.)'İN HAYATI
HZ.
Muhammed (s.a.v.) 571 yılında Mekke şehrinde dünyaya geldi. Babasının adı ABDULLAH,
annesinin adı AMİNE dir. Hz. Muhammed
küçük yaşta önce babasını daha sonra da annesini kaybetti.Önce dedesi
ABDÜLMUTTALİB , o da ölünce amcası EBU TALİB in yanında kaldı.Amcası ile beraber ticaretle uğraştı. Küçük yaşından
itibaren çevresinde doğruluğu,güvenirliliği ile in kazandı. Kendisi
çevresindeki insanlar gibi putlara hiç ilgi duymuyor,sık sık HİRA dağına çıkıp
yalnız kalıyordu.
Yine böyle bir zamanda Hira mağrasında düşünceler içerisinde iken
vahiy meleği Cebrail ilk vahyi
getirdi.(Yaradan Rabbi!nin adı ile oku!-Alak Süresi).Bu şekilde Hz.Muhammed (sav)’in peygamberlik
süreci başlamış oldu. Hz. Muhammed (sav)’e ilk inananlar Hz.Hatice, Hz.Ali, Hz.Ebu
Bekir, ve Hz. Zeyd oldu. Ancak yeni gelen din (İslam) Mekkeliler tarafından hiç
hoş karşılanmadı. Çünkü İslam dini kendi dinleri putperestlik ile hiç
benzeşmiyordu.Atalarının dinine büyük bir bağlılık duyan Araplar Hz.Muhammed (sav)'e
ve yeni dine şiddetle karşı geldiler. Bu
karşı gelme zamanla Müslümanlara karşı
şiddete dönüştü.Bunun üzerine Hz.Muhammed (sav) Müslümanlara hicret (göç) emrini
verdi. 615 yılında Müslümanlar önce Habeşistan’a baskılar artınca da 622 yılında Mekke’yi terk ederek Medine şehrine
hicret(göç) ettiler. Hicret ‘ten sonra Medine İslamiyet’in merkezi durumuna
geldi.
HİCERET’İN
ÖNEMİ:
1.Hicret
İslam’ın kurtuluşu oldu.
2.İslamiyetin
yayılması için uygun bir ortam doğdu.
3.Medine
‘de İslam Devleti kuruldu.
4.
Hicret , Hz.Ömer döneminde takvim başlangıcı olarak kabul edildi.(Hicri takvim)
5.Mekke’den
göç edenler (Muhacir) ile Medine’li Müslümanlar ( Ensar) kardeş ilan edildi.
6.
İslam Devleti’nin ilk anayasası ilan edildi.
BEDİR
SAVAŞI (624)
Nedeni:
Mekkelilere ait bir ticaret kervanı
Müslümanlarca ele geçirilmek istenmişti. Bu şekilde Müslümanların Hicret
esnasında Mekke’de bıraktıkları maların karşılığı alınacaktı. Bu durum iki
tarafı karşı karşıya getirdi.
Sonuçları:
1.Bedir
savaşı Müslümanların kazandığı ilk askeri zaferdir.
2.Müslümanların
kendilerine olan güvenleri artmıştır.
3.Şam
ticaret yolu Müslümanların eline geçmiştir.
4.Mekkeli
esirlerden okuma-yazma bilenler 10 Müslüman ‘a okuma-yazma öğretme karşılığında
serbest bırakıldılar.
UHUD
SAVAŞI (625)
Nedenleri:
1.Mekkelilerin
Bedir savaşının intikamını alma istekleri.
Mekkelilerin Medine şehrine doğru gelmeleri
üzerine iki taraf Uhud dağı eteklerinde karşı karşıya geldiler. Savaşın
başlangıcında Müslümanlar üstün iken Peygamber tarafından görevlendirilen
okçuların yerlerini terk etmeleri savaşın kaybedilmesine yol açmıştır.
Sonuçları:
1.Mekkeliler
savaştan galip gelmelerine rağmen kesin bir sonuç elde edemediler.
2.Okçuların yerlerini terk
etmeleri savaşın kaybedilmesine yol açmıştı. Bu durum Peygamberin
emirlerine uymanın ne kadar önemli
olduğunu gösterdi.
HENDEK
SAVAŞI(627)
Nedenleri:
1.Uhud
savaşından sonra Medine ‘den çıkarılan Yahudilerin Mekkelileri sürekli
kışkırtmaları.
2.Mekkelilerin
Müslümanlara kesin bir darbe vurma istekleri.
Kalabalık bir ordu ile harekete geçen
Mekkelilere karşı Medine şehrinin savunulmasına karar verildi. Salman-ı Farisi
adında bir İranlı Müslümanın önerisi ile şehrin etrafına hendekler kazıldı.
Mekkeliler bu hendekleri aşamadılar ve bir sonuç alamadan geri döndüler.
Sonuçları.
1.Bu
savaş Mekkelilerin Müslümanlar üzerine yaptıkları son saldırı olmuştur.Bundan
sonra Müslümanlar saldırı ,Mekkeliler savunma konumuna geçmiştir.
2.Medine
çevresindeki bir çok Arap kabilesi Müslüman olmuştur.
HUDEYBİYE
BARIŞI(628)
628
yılında Müslümanlar Mekke’de bulunan Kabe’yi ziyaret etmek istediler.Mekkeliler
bu durum karşısında tedirgin oldular ve ziyarete izin vermek istemediler. Bunu
üzerine taraflar arasında Hudeybiye Antlaşması imzalandı.
1.Her
iki taraf istedikleri kabileler ile ittifak yapabilecekler. Ancak askeri yardım
yapmayacaklardı.
2.Müslümanlar o yıl
Kabe’yi ziyaret etmeyecekler,ertesi yıl ziyaret yapacaklar.
3.Müslüman
olan Mekkeli gençler ailesinin izni olmadan Medine’ye alınmayacak, Mekke’ye
sığınanlar ise geri verilmeyecekti.
4.Barış
on yıl süre ile geçerli olacaktı.
ÖNEMİ:
Bu antlaşma ile Mekkeliler Müslümanları hukuken tanımış oldular.
HAYBER’İN
FETHİ (629)
Hayber’de
yaşayan Yahudiler Müslümanlar aleyhine işler yapıyorlar, İslam’ı
kötülüyorlardı.Bunun üzerine Buranın fethine karar verildi. Hayber kalesi
Yahudilerden alındı.
ÖNEMİ
: Hayber’in fethi ile Şam ticaret yolunun kontrolü Müslümanların eline
geçmiş ve güvenliği sağlanmıştır.
MUTE SAVAŞI (629)
Müslümanlar ile Bizanslılar arasında yapılan
ilk savaştır. Çok
kalabalık olan Bizans ordusu karşısında Müslümanlar bir sonuç elde edemediler.
MEKKE’NİN
FETHİ (630)
Mekkelilerin Hudeybiye
Barışını bozmaları üzerine Mekke’nin fethine karar verildi. Mekke şehri hiçbir
karşı koyma görmeden kısa sürede ele geçirildi. Mekke’nin fethi ile Arap yarımadasının tamamı kısa sürede
Müslümanların kontrolüne girdi.
HUNEYN
SAVAŞI (631)
Mekke’nin
fethinden sonra İslam’ı benimsemeyen Arap kabileleri Mekke’nin dışında toplandılar. Müslümanlar ve
Putperest Arap kabileleri arasında yapılna bu savaşı Müslümanlar kazandı ve
ardından Ta’if şehri de kuşatıldı ancak alınamadı. Bir süre sonra Ta’if halkı
kendi istekleri ile Müslüman oldular.
TEBÜK
SEFERİ (631)
Bizans
İmparatoru Heraklius’un büyük bir ordu ile Arabistan’a geldiği haberi
üzerine Hz. Muhammed Tebük’ e doğru
sefere çıktı. Ancak haberin doğru olmadığı anlaşıldı. Tebük Seferi Hz.
Muhammed’in son seferi olmuştur.
Hz.Muhammed
(sav) son bir kez Mekke’de kalabalık bir
Müslüman kitlesine VEDA HUTBESİNİ söyledi. 632 yılında Medine’de vefat etti.
Hz.Muhammed (sav) vefat ettiği yere gömüldü. Medine şehrindeki peygamberimizin bu mezarına “Ravza-i
Mutahhare” denir.
0 yorum:
Yorum Gönder