ÖĞRENENDEN
KAYNAKLANAN FAKTÖRLER
*Olgunlaşma
Organizmanın
kendisinden beklenen gelişim görevlerini yerine getirebilmesi için kalıtımın
etkisiyle yaşadığı biyolojik değişiklik sürecidir. Organizma türe özgü hazır
oluş durumuna geldikten sonra olgunlaşma olur. Örnek: 2 yaşındaki çocuk okuma yazma davranışını
gösteremez ama 7 yaşındaki bir çocuk gösterebilir.
Herhangi bir organın, o organdan beklenen görevi yapabilecek düzeye
gelmesidir.
*Genel Uyarılmışlık Hali ve Kaygı
Bireyin
dışarıdan gelen uyarıcıları alma(fark etme) derecesine uyarılmışlık hali denir. Kişinin bilincinin açık ve
tamamen uyanık olmasına, genel
uyarılmışlık hali denir (farkında oluş). Örnek: Birey panik halindeyken
uyarılmışlık düzeyi yüksek, uyku halindeyken uyarılmışlık düzeyi düşüktür.
Uyarılmışlık
düzeyinin azı da çoğu da öğrenmeyi zorlaştırır. İyi bir öğrenme olması için
uyarılmışlık düzeyinin orta seviyelerde olması gerekir.
*Transfer(aktarma)
Önceki (ön) öğrenmelerin yeni öğrenmeleri etkileme durumudur. Bir konudaki öğrenmelerin başka konulardaki öğrenmeleri olumlu ve olumsuz yönde etkilemesidir.
Örnek: Okulda matematik dersinde öğrenilenler market alışverişinde kullanılır.
*Transfer(aktarma)
Önceki (ön) öğrenmelerin yeni öğrenmeleri etkileme durumudur. Bir konudaki öğrenmelerin başka konulardaki öğrenmeleri olumlu ve olumsuz yönde etkilemesidir.
Örnek: Okulda matematik dersinde öğrenilenler market alışverişinde kullanılır.
Transfer(aktarma)
olumlu ve olumsuz olarak ikiye ayrılır.
Olumlu Aktarma(Öğrenmenin Genellenmesi): Bir düzeyde yapılan öğrenmenin daha sonra öğrenilecekleri
kolaylaştırmasıdır.
Olumsuz
Aktarma (Alışkanlık Çatışması): Önceki
öğrenmelerin sonraki öğrenmeleri zorlaştırması durumudur. Örnek: Yeni bir eve
taşınan birinin eski evinde lambanın düğmesi kapının sağ tarafındayken yeni
evinde kapının sol tarafında olan lambanın düğmesini açmak için elini sürekli
sağ tarafa götürmesidir.
*Güdü
*Güdü
Organizmayı harekete geçiren
durumdur. Güdüler, organizma içindeki ihtiyaçlardan doğar ve bu ihtiyaçların
giderilmesi için organizmayı harekete geçirir. Güdülenme: Uyarılma,
algı, dikkat, kaygı, pekiştirme ve geri bildirim gibi süreçlerle bireyin
öğrenmeye istekli olma durumudur. Güdülenmek öğrenmeyi kolaylaştırır. Dürtü: En ilkel güdü kaynağıdır.
Yaşamsal ihtiyaç kaynaklarıdır. Harekete geçiricidir.
*Dikkat
*Dikkat
Bilincin
belirli bir merkeze(uyarıcıya) yoğunlaştırılmasıdır. Bir bilgiyi öğrenebilmek
için dikkat etmek gerekir. Bireyin dikkat düzeyinde iç dünyasındaki özellikler
(ilgi, ihtiyaçlar, kişilik özellikleri) ve dış çevre faktörleri(uyarıcının
büyüklüğü, şiddeti, farklılığı, hareketliliği) rol oynar.
*Türe özgü hazır oluş
Öğrenecek
olan organizmanın, istenilen davranışı göstermesi için gerekli olan biyolojik
donanıma sahip olmasıdır. Örnek: Papağana konuşmayı öğretebiliriz ama kanaryaya
öğretemeyiz.
Organizmanın neyi öğrenip, neyi öğrenemeyeceğini belirler.
ÖĞRENME
MALZEMESİNDEN KAYNAKLANAN FAKTÖRLER
*Algısal Ayırt Edilebilirlik
*Algısal Ayırt Edilebilirlik
Algı, zihnin gelen bir uyaranı anlama, tanıma ve özümleme sürecidir.
Algısal ayırt edilebilirlik öğrenme malzemesinin çevredeki uyarıcılardan ayırt
edilebilmesidir. (Farkındalık
yaratmak). Çevredeki
hareketli nesneler, farklı önlük giyen öğrenci, altını çizme, kalın yazma. Algısal
ayırt edilebilirlik öğrenmeyi kolaylaştırır.
*Anlamsal Çağrışım (Kavram Ağı)
Çağrışım yapabilme, konunun öğrencinin zihninde yer diğer olgu, durum ya da
olayları hatırlatabilmesi sürecidir. Çağrışımlar önceki öğrenmeler ile ilgilidir.
Bu yüzden olumlu aktarmalar oluşmasını sağlar. Konular birbirinden bağımsız
değil, bütüne dönüştürülecek anlamlar üzerinden gerçekleşir. Anlamsal
çağrışımlar bireye
özgüdür(öznel). Dersin başında yapılmalıdır. Anlamsal çağrışımda birey
kavram ya da olayların; Zıtlıklarına, ardışıklığına(basitten
zora hiyerarşik sıralamasına) ve eş
zamanlılığına göre kodlama yaparak daha etkili öğrenmektedir.
Anlamsal
çağrışım öznel, kavramsal gruplandırmalar daha objektif ve bilimseldir.
*Kavramsal Benzerlik (Kavram Haritaları-Novak)
Öğrenme konusu olan geniş bir kavramın ilişki içinde olduğu diğer kavramlar
ile ilişkilendirilerek iki boyutlu bir şemada gösterilmesidir. Bilginin zihinde
somut ve görsel bir şekilde düzenlenmesini ve öğrenilmesini sağlar. Kavramlar
arasındaki ilişkiler şematize edilerek ve ilişkiler somutlaştırılarak anlamlı öğrenmeyi sağlar.
Konuya kuşbakışı bakmayı sağlayarak, düşünmeyi bütüncül ve anlamlı hale
getirir. Sunuş yolunda kullanılır.
ÖĞRENME STRATEJİSİNDEN KAYNAKLANAN FAKTÖRLER
*Zaman
Öğrenmeye ayrılan zaman aralıklı çalışma ya da toplu çalışma olarak iki
şekildedir. Toplu çalışma(öğrenme), belirli ve sınırlı bir zamanda yapılan
yoğun çalışmadır. Çalışılan bilgiler kısa sürede unutulur. Aralıklı
çalışma(öğrenme), konuları belirli bir düzen içinde zamana yayılarak
tekrar edilmesidir. Öğrenilen bilgilerin yaşam boyu kullanılmasıdır. Aralıklı
çalışma tekrarlarla yapıldığı için hem bilgilerin öğrenilmesini hem de
bilgilerin geri getirilmesini kolaylaştırır. Tekrarlar öğrenilen konunun
davranışa dönüşme sürecini etkiler.
*Konunun Yapısı
Konuları bütün olarak ya da parçalara bölünerek öğretilmesi öğrenmede
etkilidir. Uzun ve parçaya bölünmesi kolay konularda parçalara bölünerek
öğrenilmesi, malzeme kısa ve anlam açık konularda ise bütün öğrenilmesi daha
iyidir.
*Öğrenenin Etkinliği (Aktif Katılım)
En
etkili öğrenme, tüm duyu organlarının öğrenme sürecinde aktif olduğu yaparak
yaşayarak öğrenmedir. Etkili bir öğrenme olması için; okuma,
dinleme, yazma, anlatma ve açıklama, yapma olması gerekir.
*Geribildirim (Dönüt – Düzeltme)
Kişinin yapmış olduğu bir davranışın sonucu hakkında bilgilendirilmesi ya
da kendi kendini bilgilendirmesidir. Öğrenci yaptığı davranışın doğruluğu,
yanlışlığı, eksikliği, tamlığı ve öğrenme süreci konusunda bilgilenmesi(öz değerlendirmesi – içsel dönüt) veya
bilgilendirilmesidir(çevre tarafından – dışsal dönüt). Öğrenme
açısından öğrenme süreci ve performansı hakkında öğrenciye bilgi vermektir.
Örnek: Okulda verilen notlar hem öğrenci hem de öğretmen açısından
güdeleyicidir.
Geribildirim
anında yapılmalıdır. Aradan geçen zaman öğrenme güdüsünü zayıflatır. Etkin
dönütü kişi kendi kendisine verir. Geribildirim yönlendirici, güdeleyici ve
pekiştiricidir.
Bir bilgi ile ilgili bireyin ne kadar çok
yaşantısı varsa öğrenme ve hatırlama o kadar kolay olur.
Bunların hepsi öğrenmeyi doğrudan etkilemektedir.
Ayrıca;öğretmen nitelikleri, öğretim yöntem teknikleri, kullanılan araç-gereç ve ortamın öğrenme için uygun olup olmaması da öğrenmeyi dolaylı olarak etkilemektedir.
Ayrıca;öğretmen nitelikleri, öğretim yöntem teknikleri, kullanılan araç-gereç ve ortamın öğrenme için uygun olup olmaması da öğrenmeyi dolaylı olarak etkilemektedir.
0 yorum:
Yorum Gönder