30 Temmuz 2014 Çarşamba


Kholberg ahlak gelişimini 3 düzey ve 6 evreden oluşmaktadır. Bu evreler aşağıda tabloda gösterilmiştir.



Tüm evreleri birer cümleyle en iyi şekilde açıklamaya çalışacağız.
Gelenek Öncesi Düzeyde; kişisel menfaatler, kişisel çıkarlar ön plandadır.
İtaat ve Ceza: "Bana ceza getirmeyen davranış iyi davranıştır." anlayışı hakimdir.
Saf Çıkarcı: Davranışı yapma eğilimi karşılığını almaya göre değerlendirilir. Değiş-tokuş gibi veya sen bana yardım et,ben de sana yardım edeyim...

Geleneksel Düzeyde;çevrenin bireyden beklentilerine uygun davranışlar sergilemeye çalışılır.
İyi Çocuk Eğilimi (Kişiler arası uyum): Davranışlar çevreden onay alınmak için yapılır,bir davranış çevre tarafından onaylanıyorsa iyi davranış olarak nitelendirilir.
Kanun ve Düzen: Burada ise iyi davranışı belirleyen çevre değil kanunlardır.Kurallara ve kanunlara uygun davranışlar iyi davranış olarak nitelendirilir.

Gelenek Sonrası Düzeyde; insan hakları, evrensel değerler ön plandadır.Özgürlük,eşitlik kavramları önemlidir.
Sosyal Sözleşmelere Uyum: Bu evredeki bireylere göre toplum için yasalar çoğunluk tarafından konulmalıdır. Toplum yararı için yasalar değiştirilebilir. Herkes sorumluluğunu yerine getirmelidir.
Evrensel Ahlak: Tüm insanlar eşittir ve hepside değerlidir. İnsan hakları ve evrensel değerler bu dönemde temeldedir. Peygamberle bu evrededir. Çok az sayıda insan bu evreye ulaşabilir.

2 yorum:

  1. Çok teşekkür ederim yazı için ayrıca sitemi ziyaret etmeyi unutmayın http://islamguzelahlaktir.blogspot.com/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. faydası olduysa ne mutlu bana,mutlaka ziyaret edeceğim siteni

      Sil